Πρόγραμμα Εργαστηρίων

Τα ακόλουθα σεμινάρια / εργαστήρια θα διεξαχθούν στο πλαίσιο του Συνεδρίου ΕΕΒΕΠ 2024.
Τα εργαστήρια έχουν περιορισμένες θέσεις και απαιτούν προεγγραφή.

1η Ημέρα - 16 Σεπτεμβρίου 2024

10:00-13:00 - Εργαστήριο Ι

Εισαγωγή στην Αξιολόγηση των Βιβλιοθηκών και την Επίδοση τους
Introduction to Library Evaluation and Impact

Συντονίστρια: Μάρθα Κυριλλίδου

Πληροφορίες για το εργαστήριο Ι

Περιγραφή: Η κατανόηση της αξιολόγησης της βιβλιοθήκης και του τρόπου με τον οποίο τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ενημερώσουν την αλλαγή και τη βελτίωση τους είναι ένας σημαντικός στόχος για την αξιολόγηση μιας βιβλιοθήκης και τον κοινωνικό αντίκτυπο των προγραμμάτων της. Αυτό το εργαστήριο θα προσφέρει μια ευρεία επισκόπηση και θα επιτρέψει στους βιβλιοθηκονόμους να μοιραστούν βιώματα και σχεδιασμούς.   Οι συμμετέχοντες θα μάθουν να σχεδιάζουν για δράση από την αρχή, να αναπτύξουν τα επιθυμητά αποτελέσματα από νωρίς, να αναλογιστούν πάνω σε πιθανά ή υπαρκτά ευρήματα, να μοιραστούν αποτελέσματα με τους συναδέλφους και να εμπνεύσουν τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να καθορίζουν προτεραιότητες και να εφαρμόσουν επιθυμητές αλλαγές.

Με μεγαλύτερη σε βάθος γνώσης των εννοιών της αξιολόγησης, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να συμμετάσχουν στη βελτίωση βιβλιοθηκών, έργων και προγραμμάτων που έχουν σχεδιαστεί με τη χρήση των αποτελεσμάτων. Θα είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για την

  • πρόβλεψη των αναγκών
  • να ενημερώνουν τη λήψη αποφάσεων με δεδομένα και αποδεικτικά στοιχεία,
  • να διαμορφώνουν ευθυγράμμιση ευκαιριών με θεσμικές προτεραιότητες
  • επίδειξη αξίας και αντίκτυπου των δράσεων, και
  • διασφάλιση ότι η βιβλιοθήκη παραμένει ένας ζωντανός κόμβος για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, της μάθησης και της έρευνας στις κοινότητές τους.

Οι συμμετέχοντες θα μπορέσετε να

  1. Κατανοήσετε το εύρος των προσεγγίσεων αξιολόγησης της βιβλιοθήκης.
  2. Αναπτύξετε μία προσέγγιση για την αξιολόγηση βιβλιοθηκών, έργων ή προγραμμάτων, και,
  3. Μάθετε περισσότερα για τον εαυτό σας και τους συμμετέχοντες.

Λέξεις – Κλειδιά: Βελτίωση, Αξιολόγηση, Επίδοση, Βιβλιοθήκες, Improvement, Evaluation, Impact, Libraries

Διάρκεια: 180 λεπτά (3 ώρες)

Μέγιστος Αριθμός συμμετεχόντων: 50 άτομα

14:00-15:30 - Εργαστήριο ΙΙ

Διαχείριση Γεωγραφικής Πληροφορίας στις Βιβλιοθήκες: εργαλεία και ο ρόλος του Βιβλιοθηκονόμου Χαρτών/ΓΣΠ
Geographic Information Management in Libraries: tools and the role of the Map/GIS Librarian

Συντονίστρια: Ιφιγένεια Βαρδακώστα

Πληροφορίες για το εργαστήριο ΙΙ

Περιγραφή: Το εργαστήριο αυτό αποσκοπεί στην εξοικείωση των βιβλιοθηκονόμων με τη γεωγραφική πληροφορία και τη διαχείρισή της μέσα από τα σύγχρονα εργαλεία και τεχνικές που χρησιμοποιούνται σήμερα από τις βιβλιοθήκες. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο ρόλο του βιβλιοθηκονόμου χαρτών και Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (ΓΣΠ/GIS) και τις δεξιότητες που οφείλει να κατέχει για την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών στο κοινό.

Σκοπός του εργαστηρίου είναι η αφύπνιση των βιβλιοθηκονόμων για την αποτελεσματική διαχείριση της ΓΠ που κατέχουν στις βιβλιοθήκες τους και μέχρι τώρα δεν έχει επαρκώς αξιοποιηθεί. Με τη συμμετοχή στο εργαστήριο αυτό, οι βιβλιοθηκονόμοι θα αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη διαχείριση και την αξιοποίηση της γεωγραφικής πληροφορίας στις βιβλιοθήκες, συμβάλλοντας έτσι στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους χρήστες τους.

Στόχος του εργαστηρίου είναι να αναγνωρίσουν οι συμμετέχοντες/ουσες τη σημασία της γεωγραφικής πληροφορίας στην καθημερινότητα του πολίτη και να έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα ανάπτυξης και διατήρησης γεωγραφικών συλλογών και υπηρεσιών από τις βιβλιοθήκες.

Παράλληλα, να έχουν εξοικειωθεί με τα πρότυπα και τα μεταδεδομένα που απαιτούνται κατά περίπτωση για τη διαχείριση της γεωγραφικής πληροφορίας και τέλος να έχουν αντιληφθεί το ρόλο του Βιβλιοθηκονόμου Χαρτών/ΓΣΠ.

Λέξεις – Κλειδιά: Γεωγραφική πληροφορία, Εργαλεία, Βιβλιοθήκες, Βιβλιοθηκονόμος χαρτών/GIS, Γεωγραφικές συλλογές, Geographic information, Tools, Libraries, Map/GIS Librarian, Geographical collections

Διάρκεια: 90 λεπτά (1 ½ ώρες)

Μέγιστος Αριθμός συμμετεχόντων: 20 άτομα

2η Ημέρα - 17 Σεπτεμβρίου 2024

09:00-12:00 - Εργαστήριο ΙII

Ψηφιακά αποθετήρια δημοτικών βιβλιοθηκών για την ανάδειξη της τοπικής ιστορίας, λαογραφίας και  μουσικής: προϋποθέσεις και πρακτικές τεκμηρίωσης
Municipal library digital repositories for highlighting local history, folklore and music: requirements and documentation practices

Συντονιστές: Παντελής Μπράττης και Νίκος Παπάζης

Πληροφορίες για το εργαστήριο ΙΙΙ

Περιγραφή: Σκοπός του εργαστηρίου είναι να κατανοήσουν οι εργαζόμενοι στις δημοτικές ή δημόσιες βιβλιοθήκες το τι είναι τα ψηφιακά αποθετήρια, το πως δουλεύουν , ποια πρότυπα και κανόνες πρέπει να υλοποιούν καθώς και το πως μέσω της τεκμηρίωσης μπορούν να αναδείξουν για το ευρύ κοινό  ζητήματα τοπικής ιστορίας, λαογραφίας και μουσικής.

Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα παρουσιάσουμε μεταξύ άλλων:

α) τις προϋποθέσεις που πρέπει να έχει  μια πλατφόρμα ψηφιακού αποθετηρίου ώστε να μπορεί να διαχειριστεί το υλικό μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης

β) οντολογίες, εννοιολογικά πρότυπα, σχήματα μεταδεδομένων, πρότυπα κανόνων περιγραφής που πρέπει να υποστηρίζει μια πλατφόρμα ψηφιακού αποθετηρίου.

γ) πιθανούς τύπους τεκμηρίων που μπορεί να διαχειριστεί ένα αποθετήριο

δ) παραδείγματα τεκμηρίωσης υλικού που σχετίζεται με την τοπική ιστορία, τη λαογραφία και τη μουσική.

ε) παραδείγματα ανάπτυξης του κόσμου που έχει δημιουργήσει ή ζει μέσα στα τεκμήρια μέσω της δημιουργίας μεταδεδομένων για οντότητες όπως είναι τα Πρόσωπα, οι Φορείς, τα Γεωγραφικά ονόματα, τα Γεγονότα, κλπ.

Το εργαστήριο απευθύνεται στο προσωπικό των δημοτικών και δημόσιων βιβλιοθηκών της χώρας και κυρίως σε επαγγελματίες βιβλιοθηκονόμους.

Λέξεις Κλειδιά: Δημοτικές βιβλιοθήκες, Ψηφιακές βιβλιοθήκες, Πλατφόρμες ψηφιακών αποθετηρίων, Τοπική ιστορία, Τεκμηρίωση, Municipal libraries, Digital libraries, Digital repository platforms, Local history, Documentation

Διάρκεια:180 λεπτά (3 ώρες)

Μέγιστος Αριθμός συμμετεχόντων: 30

14:15-15:45 - Εργαστήριο IV

Λογοτεχνία για όλους / λέσχη ανάγνωσης DIY, Δίκτυο λεσχών ανάγνωσης μπλε αλώνι: Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Αθήνα – Ορμένιο Έβρου -Καβάλα -Ηράκλειο – Βίτσα (Ζαγοροχώρια)
Literature for all / DIY reading club

Συντονίστρια: Χριστίνα Βουμβουράκη

Πληροφορίες για το εργαστήριο ΙV

Περιγραφή: Πως μπορείς εύκολα να ξεκινήσεις μια λέσχη ανάγνωσης με ελεύθερα e-books και audiobooks, podcasts και videos. Συμβουλές οργάνωσης και καλής λειτουργίας, προτάσεις διαμόρφωσης ομάδων. 

Λέξεις Κλειδιά: Λέσχη ανάγνωσης, Νέα μέσα, Reading Club, New media

Διάρκεια: 60 λεπτά (1 ώρα)
Μέγιστος Αριθμός συμμετεχόντων: 25

15:45-17:15 - Εργαστήριο V

Ταξίδια με Χάρτες στους φανταστικούς κόσμους της Λογοτεχνίας & της Ποίησης
Journeys with Maps in the Ιmaginary Worlds of Literature and Poetry

Συντονίστριες: Μαρία Παζαρλή και Νόπη Πλούτογλου

Πληροφορίες για το εργαστήριο V

Περιγραφή: Το Αρχείο Χαρτογραφικής Κληρονομιάς των Γενικών Αρχείων του Κράτους έχει δημιουργήσει και προσφέρει στους ενήλικες φίλους των Χαρτών το εργαστήριο «Ταξίδια με Χάρτες στους φανταστικούς κόσμους της Λογοτεχνίας & της Ποίησης». Πρόκειται για ένα εργαστήριο που εντάσσεται στον Κύκλο «Χάρτες, Τέχνες, Κοινωνία» των εκπαιδευτικών δράσεων του ΑΧαΚ «Ιστορίες με Χάρτες».

Η ανάγκη να γνωρίσει ο Άνθρωπος τον Κόσμο που τον περιβάλλει, να καταγράψει τη γνώση για τον γεωχώρο και να την αναπαράξει, οδήγησε από την αρχαιότητα ακόμα τους πολιτισμούς στη συστηματική καταγραφή και οργάνωση της γνώσης για τον γεωχώρο. Ο Χάρτης, ως ένα αντικείμενο που προκύπτει από τον δημιουργικό συνδυασμό Τεχνολογίας, Τέχνης και Επιστήμης, φάνηκε ότι έχει τις δυνατότητες να δώσει μορφή και υπόσταση όχι μόνο στον πραγματικό Κόσμο που σιγά σιγά ανακάλυψε και κατέγραψε ο άνθρωπος, αλλά και στους φανταστικούς κόσμους που επινοεί η φαντασία και η δημιουργικότητά του.

Είτε πρόκειται για μυστηριώδη νησιά, υπόγειες και ιπτάμενες πολιτείες, μακρινές χώρες και ιδανικές πολιτείες, είτε για φανταστικές ιστορίες που διαδραματίζονται στον πραγματικό κόσμο, λογοτέχνες και ποιητές από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα κάνουν αναφορές σε  φανταστικούς κόσμους διερευνούν ή εμπνέονται από τη μεταφυσική ιδιότητα των χαρτών να τους περιγράφουν. Αποτέλεσμα είναι να έχουμε εξαιρετικά έργα με χαρτογραφικές αναφορές στους κόσμους της Φαντασίας ή τις φανταστικές ιστορίες του πραγματικού κόσμου στη λογοτεχνία, την ποίηση και το τραγούδι που εμπνέονται από τους χάρτες ή αξιοποιούν τις εικαστικές και περιγραφικές δυνατότητες των χαρτών.

Λέξεις Κλειδιά: Βιβλία, Λογοτεχνία, Εργαστήριο για κοινό, Χαρτογραφική κληρονομιά, Συνεργασίες, Books, Literature, Workshops for the Public, Cartographic heritage, Collaborations

Διάρκεια: 90 λεπτά (1 ½ ώρες)

3η Ημέρα - 18 Σεπτεμβρίου 2024

09:00-10:30 - Εργαστήριο VΙ

Με ανοιχτά βιβλία

Συντονίστρια: Σοφία Καλμανίδου

Πληροφορίες για το εργαστήριο VΙ

Περιγραφή: Εργαστήριο αναγνωστικής εμψύχωσης και δημιουργικής γραφής. 

Λέξεις Κλειδιά: Φιλαναγνωσία, ανάγνωση, δημιουργική γραφή, βιβλιοθήκες, εκπαίδευση, Literacy, reading, creative writing, libraries, education

Διάρκεια: 90 λεπτά (1 ½  ώρες)

Μέγιστος Αριθμός συμμετεχόντων: 15

10:30-12:00 - Εργαστήριο VΙΙ

Μουσικές Βιβλιοθήκες: Βέλτιστες Πρακτικές Οργάνωσης και Περιγραφής Αναλογικών Ηχογραφήσεων

Συντονιστές: Μαρία Ασλανίδη, Αρσινόη Ιωαννίδου, Άρης Μπαζμαδέλης (Ομάδα Εκπαίδευσης GR IAML)

Πληροφορίες για το εργαστήριο VII

Περιγραφή: Η παρουσίαση αυτή αποτελεί μια εισαγωγή στις βασικές αρχές που συνιστάται να λαμβάνονται υπόψη κατά την περιγραφή οπτικοακουστικών πόρων και εστιάζει πώς μπορούμε να ξεκινήσουμε εύκολα την περιγραφή ηχογραφήσεων (εδώ δίσκων βινυλίου) με RDA και MARC21. 

Λέξεις Κλειδιά: Ηχογραφήσεις, LPs, MARC21, RDA, καταλογογράφηση, Audio-discs, LPs, MARC21, RDA, cataloguing

Διάρκεια: 90 λεπτά (1 ½  ώρες)

12:00-14:00 - Εργαστήριο VΙΙΙ

The importance of teaching library evaluation, measurement, and demonstrating impact using IFLA’s open educational resource

Συντονίστρια: Barbara Schleihagen, German Library Association and IFLA t

Πληροφορίες για το εργαστήριο VIII

Περιγραφή:Library evaluation, measurement, and demonstrating impact has become a crucial task, as libraries need to connect with their communities and the library’s stakeholders. The IFLA open educational resource on “Measurement, evaluation, and demonstrating impact of library services” consists of several modules based on a community-centered logical model covering the following topics: community needs data, output and performance data and measurement, outcomes data and impact, and evidence-based storytelling. The course includes a trainer manual detailing the learning objectives, time, equipment and materials, learner activities and delivery. This two-part workshop is intended to introduce this new open educational resource to professors and/or or library managers involved in the evaluation and assessment of library and information services that teach students or colleagues. It aims at building practical experience in delivering the content of the modular training program to students or colleagues. The workshop will first introduce the five modules of the training package. Through presentation and some selected activities, participants will gain a detailed understanding of the materials. In the second part, participants will have the opportunity to discuss with their peers how to adapt προ modular training program to either to the needs of students and/or to library colleagues. Their comments and suggestions will be reported back to IFLA to inform the adaptation of the resource for LIS requirements. Participants will be equipped with practical materials and strategies for teaching measurement, evaluation and demonstrating impact to students or colleagues on the basis of the IFLA open educational resources.

Reference: Measurement, evaluation, and demonstrating impact of library services. IFLA, The Hague 2023.

Απαραίτητος Εξοπλισμός: laptop, beamer, flipchart, sticky notes.

Διάρκεια: 120 λεπτά (2 ώρες)

Δήλωση Συμμετοχής στα Εργαστήρια